جایگاه برند
موقعیت یابی (جایگاه) برند، فرآیندی است که برند شما را در ذهن مشتریان قرار می دهد. جایگاه برند، بیش از یک شعار یا یک لوگوی فانتزی است.
موقعیت برند استراتژی مورد استفاده برای متمایز کردن کسب و کار شما از رقبا است.
موقعیت یابی موثر برند زمانی اتفاق می افتد که یک نام تجاری برای مصرف کننده مطلوب، ارزشمند و معتبر تلقی شود. مجموع این سه برای کسب و کار شما منحصر به فرد می شود و در نتیجه مشتریان شما جایی را در ذهن خود برای شما ایجاد می کنند. این مهم است زیرا “متفاوت” بودن با رقبا برای برنده شدن در بازار کافی نیست.
چرا جایگاه برند مهم است؟
شما شهرت دارید چه آن را پرورش دهید یا نه، بنابراین میتوانید یک طرح موقعیتیابی برند ایجاد کنید که به شما کمک کند شهرت و تصویر برند خود را کنترل کنید.
بیش از یک قرن پیش، یک شرکت نوشابهسازی تصمیم گرفت محصولی را ارائه دهد که قبلاً دیده نشده بود: اولین نوشیدنی کولا. با انجام این کار، با موفقیت خود را به عنوان اصلی قرار داد. در حال حاضر، کوکاکولا از میلیون ها فروش در سراسر جهان سود می برد و یکی از لوازم اصلی خانواده است. این در ذهن ما به عنوان استاندارد طلایی نوشابه قرار گرفته است.
موقعیت یابی برند به شرکت اجازه می دهد تا خود را از رقبا متمایز کند. این تمایز به کسبوکار کمک میکند تا آگاهی از برند را افزایش دهد، ارزش ارتباط برقرار کند و قیمتگذاری را توجیه کند – که همه اینها بر نتیجه نهایی آن تأثیر میگذارد.
اما همه استراتژی های موقعیت یابی برند یکسان نیستند یا هدف یکسانی ندارند. بسته به ماهیت پیشنهاد و صنعت شما، موقعیت و پیام شما متفاوت خواهد بود. بیایید چند استراتژی متداول موقعیت یابی را مرور کنیم که می تواند به شما در شروع کار کمک کند.
انواع استراتژی های موقعیت یابی برند
هنگامی که تصمیم می گیرید چگونه برند خود را در بازار قرار دهید، چندین گزینه برای انتخاب دارید. شما می خواهید استراتژی خود را طوری تنظیم کنید که مزیت رقابتی محصول خود را برجسته کرده و به کاستی های رقیب خود اشاره کنید.
در ادامه چند استراتژی موقعیتیابی محبوب به شما معرفی میکنیم که میتوانید از آنها برای متمایز کردن برند خود در بازار استفاده کنید.
1. استراتژی موقعیت یابی خدمات مشتری
شانس بسیار خوبی وجود دارد که شما یک خرده فروش، رستوران یا ارائه دهنده خدمات دیگری را به دلیل خدمات مشتری حداقل یک بار انتخاب کرده باشید. شرکتهای عمودی که به پشتیبانی بیتوجه شناخته میشوند، از برجسته کردن خدمات دوستانه مشتریان خود برای متمایز کردن خود سود میبرند. سایر شرکت ها – با محصولاتی که به ویژه پیچیده هستند – می توانند سیستم های پشتیبانی قوی خود را برای جذب مشتریان جدید برجسته کنند. ملموس ترین مزیت این استراتژی این است که خدمات عالی به مشتری می تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند. برای مثال، محصولات اپل قیمت بالایی دارند، اما کارکنان پشتیبانی آن دوستانه و سریع پاسخ میدهند.
این تعاملات خدماتی نیز بخشی جدایی ناپذیر از چرخ لنگر هستند – یک مشتری ناراضی در ابتدا ممکن است به یک مروج تبدیل شود اگر تجربه خدمات عالی داشته باشد. با این استراتژی کوشا باشید. اگر خدمات مشتری استثنایی را تبلیغ میکنید اما ارائه نمیکنید، نظرات بد، انتقادات خشمگینانه از طریق تلفن و یا دیگران، پیامهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی و حتی شکایات دریافت خواهید کرد.
یک معادله ساده برای توضیح رضایت مشتری و پاسخگو ماندن به وعده برند: لذت مشتری = تجربه – انتظارات.
2. استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر راحتی
یک استراتژی موقعیتیابی مبتنی بر راحتی نشان میدهد که چرا استفاده از محصول یا خدمات شرکت نسبت به رقبا راحتتر است. این راحتی می تواند بر اساس عواملی مانند مکان، سهولت استفاده، دسترسی گسترده، پشتیبانی از پلتفرم های متعدد باشد. راحتی ممکن است به دلیل طراحی محصول نیز باشد.
قرار دادن محصول یا خدمات خود به عنوان راحت ترین، به طور خودکار مشتریان پرمشغله را جذب می کند.
اما در برخی موارد، ارائه راحتی ممکن است پرهزینه باشد. به عنوان مثال، اگر در فضای B2B SaaS هستید و محصول خود را در چندین سیستم عامل عرضه می کنید، احتمالاً به یک تیم توسعه قوی و دائماً در دسترس برای انجام وعده خود نیاز خواهید داشت. این توسعه دهندگان باید آماده باشند تا اشکالات و سایر مسائل را حل کنند تا این استراتژی موقعیت یابی کار کند – و هزینه های پشتیبانی از آنها ممکن است از کنترل خارج شود.
آخرین موردی که باید بررسی کنید این است که آیا محصول شما واقعا مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، ماپ WetJet می تواند به طور بالقوه ناخوشایند باشد زیرا مشتریان دائماً مجبورند برای خرید مجدد به فروشگاه بروند. اگر محصول مشابهی را فروختهاید، ممکن است بخواهید برنامههای پر کردن خودکار یا اشتراکهایی را برای برآورده کردن انتظارات مشتریانتان از راحتی ارائه دهید.
"شما فقط زمانی این فرصت را دارید که نام تجاری خود را موقعیتیابی کنید که کاری قابل توجه انجام دهید."
3. استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر قیمت
یک شرکت از استراتژی موقعیت مبتنی بر قیمت برای ارائه محصول یا خدمات خود به عنوان مقرون به صرفه ترین گزینه استفاده می کند. وقتی محصول خود را ارزانترین محصول بازار قرار میدهید، میتوانید پایگاه مشتری بزرگی ایجاد کنید، زیرا هیچکس دوست ندارد بیش از آنچه باید خرج کند. ارائه کمترین قیمت یک راه آسان برای جذب مشتری برای تبدیل است. اما این استراتژی با سهم خود از خطرات و معایب همراه است – یعنی این که تصور کیفیت تولید پایینتر را به مشتریان میدهد. همچنین ممکن است با مسائل اقتصادی مواجه شوید که در طول زمان میتواند موقعیت برند شما را مختل کند – مانند کفش 39تومنی که نتوانست از تورم دوام بیاورد. موقعیت یابی مبتنی بر قیمت همچنین می تواند آغازگر جنگ قیمت باشد، اگرچه این امر عمدتاً در مورد صنایع خاصی مانند سفرهای هوایی صدق می کند
4. استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر کیفیت
شرکتها این استراتژی را زمانی اجرا میکنند که میخواهند بر کیفیت محصول خود تأکید کنند – کیفیتی که اغلب با هزینهای عالی همراه است. کیفیت یک محصول را میتوان از طریق صنعتگری استثنایی، تولید دستهای کوچک، مواد با کیفیت بالا و حتی شیوههای پایداری که تولید آن را گرانتر میکند نشان داد. کیفیت خدمات را می توان از طریق شواهدی از نتایج نهایی استثنایی، ROI بالا و توصیفات عالی مشتری نشان داد. خریداران آگاه به بودجه ممکن است برند شما را به نفع جایگزین ارزانتر دور بزنند. اما اینجاست که شخصیت های خریدار وارد بازی می شوند. درآمد و عادات خرید مشتریان هدف شما تعیین می کند که آیا تاکید بر کیفیت، رویکرد مناسبی برای برند شما است یا خیر؟
5. استراتژی تمایز
استراتژی موقعیت یابی تمایز بر ویژگی های منحصر به فرد یا نوآورانه یک محصول در مقایسه با رقابت سنتی متکی است. تسلا یک مثال عالی است. قبل از اینکه وسایل نقلیه تسلا وجود داشته باشد، یک وسیله نقلیه جذاب و کاملا الکتریکی برای خرید وجود نداشت. اکنون، این شرکت پیشرو در فناوری است که پیشگام خودروهای خودران و روباتهای هوش مصنوعی است. اگر این استراتژی را اجرا کنید، مشتریانی که برای نوآوری ارزش قائل هستند، جذب برند و محصول شما می شوند. یکی از محدودیتهای بالقوه این است که عموم مردم میتوانند از فقدان سابقه استفاده دلسرد شوند. اگر محصول شما کاملاً جدید است، تحقیق و آزمایشی را که برای ایجاد آن انجام شده است، در نظر بگیرید. اغلب، مصرف کنندگان نوآورانه دوست دارند بدانند فناوری یا محصول جدید چگونه کار می کند.
6. استراتژی موقعیت یابی شبکه های اجتماعی
این نوع موقعیت یابی منحصر به فرد است زیرا به جای یک تاکتیک مستقل، بر روی مجموعه ای از کانال ها متمرکز است. و کانالهایی که برند شما استفاده میکند (و استفاده نمیکند) به اندازه پیامرسانی شما میگویند. این را بدانید که، برند شما مجبور نیست در هر پلتفرم خود را نشان دهد. هنگام استفاده از این استراتژی، نکته کلیدی این است که کانال هایی را که بازار هدف شما بیشتر استفاده می کند، انتخاب کنید. عواملی که هنگام انتخاب یک پلتفرم شبکه اجتماعی برای استراتژی برند خود باید در نظر بگیرید عبارتند از:
جایی که مخاطبان هدف شما اوقات فراغت خود را سپری می کنند
جایی که مخاطب هدف شما پول خرج می کند
جایی که مخاطب هدف شما به دنبال اطلاعات و مشاوره است
این احتمال وجود دارد که این سه عامل در یک پلتفرم اجتماعی پیدا شوند، اما ممکن است در چندین مورد از آنها پخش شوند.
7. سایر استراتژی های موقعیت یابی
اینها تنها استراتژیهای موجود نیستند. شما می توانید برند خود را به عنوان رهبر، اولین در نوع خود (اصلی) یا محبوب ترین قرار دهید. شما همچنین می توانید محصول خود را به عنوان راه حل یک مشکل فراگیر قرار دهید.
روش دیگر این است که مستقیماً برند خود را با رقبای خود مقایسه کنید. در این استراتژی، شما مستقیماً رقابت خود را در کمپین های تبلیغاتی خود مطرح می کنید و مزایای محصول خود را نسبت به آنها برجسته می کنید.
هنگام ایجاد موقعیت خود، مطمئن شوید که به خریداران هدف و رفتارهای آنها نگاهی دقیق بیندازید. این که آیا ترجیح می دهند پس انداز کنند، پول خرج کیفیت کنند یا جدیدترین گجت را داشته باشند، تعیین کننده جایگاه شما در برندتان است.
اکنون ، زمان آن رسیده است که یک طرح جایگاه یابی ایجاد کنید که برند شما را به عنوان دوستانه ترین، راحت ترین، ارزان ترین یا به سادگی بهترین انتخاب در مقایسه با سایر برندها معرفی کند
می توانید فایل pdf مقاله را از طریق دکمه زیر دریافت نمایید
دیدگاهتان را بنویسید