مدیریت زمان

مدیریت موثر زمان خود، یک مهارت حرفه ای مهم برای توسعه است. سازماندهی هر روز وظایف خود به شما کمک می کند تا کار را به موقع انجام دهید، پروژه های خود را اولویت بندی کنید و پیشرفت خود را رفته رفته مشاهده کنید و تاثیر آن را در محل کار و روابط تان ببینید. داشتن مهارت های مدیریت زمان قوی در نهایت می تواند منجر به دستیابی به اهداف کلیدی و پیشرفت در حرفه شما شود.
9 مهارت کلیدی مدیریت زمان و چگونگی بهبود آنها
مهارت های مدیریت زمان به شما کمک می کند زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. برخی از مهم ترین مهارت های مدیریت زمان عبارتند از:
سازماندهی
منظم ماندن می تواند به شما کمک کند تصویر واضحی از آنچه که باید، انجام دهید و در چه زمانی انجام دهید. منظم بودن ممکن است به معنای حفظ یک تقویم بهروز، امکان یافتن آسان اسناد خاص، داشتن محیطی مرتب و یادداشتهای دقیق و سختگیرانه باشد.
اولویت بندی
ارزیابی هر یک از مسئولیت های خود برای اولویت بندی آن ها، بسیار کلیدی است که بتوانید مدیریت زمان خوبی داشته باشید. راه های زیادی برای اولویت بندی کارهایی که باید انجام دهید وجود دارد. ممکن است تصمیم بگیرید موارد سریع و ساده را تکمیل کنید و سپس موارد طولانی تر و درگیرتر را تکمیل کنید. از طرف دیگر، ممکن است کارهای خود را با حساس ترین زمان یا ترکیبی از هر دو اولویت بندی کنید.
هدف گذاری
تعیین اهداف اولین قدم برای مدیریت زمان است. هدف گذاری به شما این امکان را می دهد که به وضوح هدف نهایی خود را درک کنید و دقیقاً چه چیزی را برای دستیابی به آن اولویت بندی کنید. تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می تواند منجر به موفقیت در کار و حرفه شما شود.
ارتباطات
توسعه مهارت های ارتباطی قوی به شما این امکان را می دهد که برنامه ها و اهداف خود را برای سرپرستان و همکاران روشن کنید. همچنین می تواند به شما این امکان را بدهد که در صورت لزوم سؤال بپرسید، و چالش ها را به موقع در میان بگذارید تا همه در مسیر خود باقی بمانند.
برنامه ریزی
بخش اساسی مدیریت زمان برنامه ریزی است. ماهر بودن در برنامه ریزی روز، جلسات و نحوه انجام کارها به شما کمک می کند تا به برنامه خود پایبند باشید و راندمان کاری خود را افزایش دهید.
تفویض اختیار
در حالی که تفویض اختیار اغلب توسط مدیران انجام می شود، اگر پروژه ای را مدیریت می کنید، می توانید واگذاری وظایف را نیز تمرین کنید. در حالی که اغلب وقتی کسی از شما می خواهد کاری را انجام دهید، گفتن “نه” دشوار است، اما مهم است که تمرین کنید تا حد و مرزی داشته باشید تا زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و در نهایت به اهداف خود برسید.
مدیریت استرس
هنگام تمرین صحیح مدیریت زمان، باید مراقب سلامت روان خود نیز باشید. مدیریت استرس با روشی مثبت می تواند به شما کمک کند تا با انگیزه بمانید و هنگام انجام برنامه خود عملکرد خوبی داشته باشید. ممکن است این کار را با استراحتهای کوچک در طول روز انجام دهید، یا در حین انجام وظایف به روشهای کوچک به خودتان پاداش دهید.
حل مسئله
مهارتهای قوی در حل مسئله به شما کمک میکند بر چالشها غلبه کنید و پروژهها را به جلو و بر اساس برنامه پیش ببرید. حل مسئله همچنین به اعضای تیم کمک می کند تا در مسیر اهداف سازمان حرکت کنند.
یادداشت برداری
یادداشت برداری و به روز نگه داشتن اسناد هنگام مدیریت زمان و وظایف، مهم است. به عنوان مثال، پیروی از دستورالعمل های قدیمی می تواند سرعت شما را کاهش دهد یا باعث شود مجبور شوید برخی از کارهای خود را دوباره انجام دهید.
چگونه می توان مهارت های مدیریت زمان را بهبود بخشید?
کار کردن بر روی مهارت های مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند زمانی که برای فرصت های جدید درخواست می کنید، کارمندی بهتر و یا مدیری قوی تر شوید. در ادامه چند روش به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مهارت های مدیریت زمان خود را بهبود ببخشید :
1-اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید
تمرین منظم هدف گذاری می تواند به شما کمک کند تا دقیقاً آنچه را که برای دستیابی به نتایج خاص باید انجام دهید، به وضوح درک کنید. برای رسیدن به اهداف بلندمدت و بزرگتر، اهداف کوچکتری را در طول مسیر شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر هدفی برای ارتقاء در عرض شش ماه دارید، ممکن است لازم باشد اهداف کوچکتری را برای بهبود مهارت های خاص تعیین کنید. اهداف شما باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان باشد.
2-روز های تقویم خود را مدیریت کنید
اختصاص زمان برای تکمیل مهم ترین وظایف فهرست شما، برای مدیریت زمان مهم است.. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا شرکت در برخی جلسات مفید است یا خیر. اگر احساس میکنید که ارزش افزوده یا مشارکتی را به روش خاصی نخواهید داشت، باید احساس قدرت کنید که از جلسات خاص خودداری کنید. اگر این کار را انجام میدهید، مؤدبانه رفتار کنید، و دلیل امتناع از شرکت در جلسه را بیان کنید.
3-وظایف خود را اولویت بندی کنید
اولویت بندی یک مهارت دشوار است اما با تمرین آسان تر می شود. می توانید با تهیه لیست کارهایی که انجام دهید، اولویت بندی را تمرین کنید. نوشتن همه چیزهایی که برای انجام دادن نیاز دارید می تواند به شما کمک کند کارهایی را که فوری تر یا آسان تر هستند اولویت بندی کنید. اگر به کمک نیاز دارید، از مدیر یا همکار خود بپرسید که در اولویت بندی نحوه تکمیل کار مهارت دارد. درک تاریخ های سررسید و اینکه چگونه انجام کار بر دیگران و اهداف تجاری تأثیر می گذارد می تواند به شما کمک کند تا کارهای خاصی را زودتر از دیگران انجام دهید.
4-مدیریت "بله" و "نه" گفتن
یکی از راههای مدیریت زمان این است که یاد بگیرید که نه گفتن به برخی از درخواستها در محل کار اشکالی ندارد. برای مثال، اگر میخواهید کاری فوری را انجام دهید و در ادامه اگر موافقت کنید کارهایی را که اولویت ندارند، انجام دهید، ممکن است تکمیل کارتان در زمان مقرر غیرممکن باشد. اگر مهلت محدودی برای انجام پروژه دارید و اگر نتوانید در پروژه کمک کنید، همکاران متوجه خواهند شد.
5- تعلل نکنید !
بین اولویت بندی و به تعویق انداختن تفاوت وجود دارد. هنگامی که وظایف خود را به ترتیب اهمیت سازماندهی می کنید، فقط مطمئن شوید که هیچ چیز به طور کامل از لیست خارج نشود. اشکالی ندارد که کارهای کمتر مهم را برای یک روز دیگر برنامه ریزی کنید. به تعویق انداختن زمانی اتفاق میافتد که آن وظایف دائماً از برنامه روزانه خارج میشوند.
10 نکته مدیریت زمان:
- حداقل یک کار غیرفوری که باعث رشد کسب و کارتان میشود را در لیست کارهای مهم هفته خود قرار دهید.
- هر روز صبح، 3 کار مهم آن روز را مشخص کنید.
- اگر کاری از عهده کسی دیگر برمی آید، آن کار را واگذار کنید و خودتان به کارهای مهمتر بپردازید.
- قبل از شروع به هر کاری، زمان تقریبی انجام آن را مشخص کنید.
- کارهایی که قابل صرفنظر هستند را حذف کنید.
- انجام هر کار مهم را باید در 90 دقیقه تمام کنید.
- قبل از شروع به کار، موارد لازم را آماده کنید.
- هر روز حداقل نیم ساعت را به برنامه ریزی اختصاص دهید.
- نگذارید درانجام کارتان وقفه ایجاد شود. همه عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید.
آنچه که درباره مدیریت زمان مهم است، مدیریت کارها و وظایف است. اغلب افراد فکر می کنند مدیریت زمان یعنی افزایش تایم ساعت در طول روز درصورتی که شما باید بتوانید از زمان خود مراقبت کنید تا عواملی که باعث اتلاف زمان شما را شناسایی و از کارهای روزانه خود حذف کنید و این کار فقط با مدیریت وظایف امکان پذیر است.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید