11 ویژگی رهبری کسب و کار
رهبری کسب و کار چیست؟
رهبری تجاری به نحوه تصمیم گیری افراد، تعیین اهداف و ارائه جهت در یک محیط حرفه ای اشاره دارد. رهبری کسب و کار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً شامل یک مدیر عامل یا کارمندان سطح بالاتر است که بقیه اعضای تیم را راهنمایی و الهام می بخشد. هدف رهبری کسب و کار یافتن مدل رهبری است که برای یک شرکت خاص و تیم کارکنان آن بهترین کارایی را دارد.
11 ویژگی و مهارت برای رهبران کسب و کار
چندین ویژگی خاص با رهبران قوی مرتبط است. بیشتر شامل توانایی شما برای انجام کارها به نحو احسن، تحت تأثیر قرار دادن دیگران برای عملکرد خوب و برآورده کردن و فراتر از انتظارات است. برخی از آنها ویژگی های شخصیتی هستند که شما قبلاً آن را دارید در حالی که برخی دیگر مهارت هایی هستند که ممکن است نیاز به توسعه داشته باشند. در اینجا برخی از رایج ترین ویژگی ها و مهارت هایی که در رهبران کسب و کار موفق دیده می شود آورده شده است:
خودانگیختگی (خود انگیزشی)
یک رهبر موفق باید بتواند ابتکار عمل داشته باشد، که شامل توانایی انجام وظایف بدون درخواست راهنمایی یا کمک است. همانطور که در نقش خود صلاحیت و مهارت بیشتری پیدا می کنید، احتمالاً به نظارت کمتری نیاز خواهید داشت.
خودانگیختگی شامل تکمیل یک پروژه یا کار به موقع بدون تشویق یا هدایت مداوم یک مدیر است. اگر بتوانید وظایف محول شده خود را انجام دهید و همچنین ابتکار عمل را به کار بگیرید تا فراتر از آنچه از شما خواسته شده است پیش بروید، به سرعت خود را به عنوان یک رهبر متمایز خواهید کرد.
سازماندهی
رهبران مؤثر اهمیت سازماندهی در محل کار را تشخیص می دهند. آنها به برنامه ها پایبند هستند، ضرب الاجل ها را به طور مداوم رعایت می کنند و نتایج وعده داده شده را دنبال می کنند. رهبران سازمان یافته می توانند چندین تکالیف و پروژه ها را به طور همزمان پیگیری کنند. اگر یک کسب و کار رهبر سازمان یافته ای داشته باشد، احتمال اینکه کل تیم عملکرد خوبی داشته باشد و کارآمدتر باشد، بیشتر است.
تفویض اختیار
یک مهارت حیاتی برای رهبران، توانایی تفویض وظایف به سایر اعضای یک تیم است. همچنین از رهبران میخواهد که تشخیص دهند چه زمانی ممکن است شخص دیگری توانایی بیشتری داشته باشد یا زمان بیشتری برای انجام یک کار خاص داشته باشد. یک رهبر برای اینکه بتواند تفویض اختیار کند، باید تیم خود را به خوبی بشناسد تا از نقاط قوت و ضعف آنها آگاه باشد. تفویض اختیار همچنین به رهبران این امکان را می دهد که نقش های رهبری را به سایر کارمندان آینده دار ارائه دهند. رهبرانی که تفویض اختیار می کنند مجهزتر هستند تا پتانسیل و کارایی تیم خود را به حداکثر برسانند.
مهارت ارتباط موثر
مهارت های ارتباطی خوب بخش مهمی از یک رهبر توانا بودن است. در محل کار، ارتباطات کارآمد اغلب پایه و اساس یک تیم سازنده است. رهبران باید با ایجاد کانال های باز و کارآمد برای ارتباط، الگوی تیم های خود باشند. آنها همچنین باید بتوانند فعالانه گوش دهند و با اطمینان صحبت کنند. رهبرانی که می توانند به طور موثر بینش خود را به اشتراک بگذارند، به مسائل رسیدگی کنند و با اعضای تیم خود تبادل نظر کنند، بیشتر قادر به ایجاد یک محیط کاری مولد هستند.
مسئوليت پذیری
مسئولیت پذیری یکی از مهمترین مهارت های یک رهبر است. مسئولیت پذیری یعنی پذیرفتن پیامدهای اعمال خود چه مثبت و چه منفی. یک رهبر مسئولیت پذیر به هر موفقیت و شکست تیمش به گونه ای نگاه می کند که گویی متعلق به خودش است. رهبران به نمایندگی از تیم خود صحبت می کنند و تلاش می کنند تا با در نظر گرفتن بهترین منافع خود تصمیم گیری کنند. رهبران مسئولیت پذیر همه جنبه های نقش خود را می پذیرند و سخت کار می کنند تا هم اشتباهات را اصلاح کنند و هم به پیروزی ها پاداش دهند.
تعیین اهداف
رهبری قوی کسب و کار شامل توانایی تمرکز بر چشم انداز آینده است. رهبران کسب و کار باید اهداف استراتژیک را برای کمک به موفقیت و رشد شرکت تعیین کنند. یکی از وظایف اصلی رهبری کسب و کار تشویق همه کارکنان به همکاری با یکدیگر برای دستیابی به اهداف مشترک است. تعیین اهداف قابل دستیابی و معنادار و برقراری ارتباط موثر آنها با سایر اعضای تیم یکی از مهمترین وظایف یک رهبر تجاری است.
ریسک پذیری
رهبران موثر درک می کنند که دنیای تجارت می تواند چالش برانگیز باشد. آنها از ریسک کردن و نوآوری برای حل این چالش ها نمی ترسند. رهبران خوب از دادهها برای تصمیمگیری استفاده میکنند، حتی زمانی که ریسک یا غیرمتعارف هستند.
صداقت
موفقیت یک تیم به شدت به یکپارچگی رهبر آن بستگی دارد. این شامل صداقت و تعهد رهبر برای انجام کار درست حتی زمانی که دشوار است، می شود. رهبران با صداقت الگو هستند. به کار خود افتخار می کنند و نتایج مثبتی ارائه می دهند.
کنجکاوی
رهبران خوب دائماً به دنبال ایده های جدید و راه حل های نوآورانه برای پیشبرد شرکت یا تیم خود هستند. تمایل به آزمایش چیزهای جدید می تواند الهام بخش و تشویق دیگران باشد تا متفکران آینده نیز باشند.
مهارت های بین فردی
یک رهبر خوب تلاش می کند تا تیم خود را شخصاً بشناسد. این به این معنی است که برای صحبت با همکاران و ارائه راهنمایی وقت بگذارید. مهارت های بین فردی شامل توانایی هدایت موفقیت آمیز مکالمات، جلسات و سایر تعاملات محل کار است. رهبران با مهارتهای بین فردی قوی میتوانند به اختلاف نظرها رسیدگی کنند، در مورد مصالحه مذاکره کنند و بهرهوری را در تیم خود تشویق کنند.
خودآگاهی
قبل از اینکه بتوانید نقاط قوت و ضعف دیگران را شناسایی کنید، باید بتوانید همین کار را برای خودتان انجام دهید. رهبران خوب تشخیص میدهند که چه کارهایی را میتوانند به خوبی انجام دهند و چه کاری را نمیتوانند انجام دهند و سپس برای بهبود اقدام میکنند. نشان دادن آسیبپذیریها به اعضای تیم انگیزه میدهد تا پیشروی کنند و احتمالاً خودشان رهبر شوند.
دیدگاهتان را بنویسید